Menu FAQ

Slide Bewaar je ticket, geniet later...

Slide Als consument heb je altijd recht op restitutie van het aankoopbedrag. De huidige coronacrisis zorgt er echter voor dat de financiële impact voor de sector zo groot is, dat theaters, clubs, musea, podia, organisatoren etc. failliet kunnen gaat als iedereen met een ticket zijn geld terugvraagt.

In samenspraak met onder meer de verschillende brancheorganisaties in de culturele sector, het ministerie van OCW, het ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Consument & Markt is een regeling opgesteld die oplossingen biedt voor deze uitzonderlijke situatie.
We leven in een onwerkelijke tijd. Prachtige toneelstukken, premières, voorstellingen, wedstrijden, concerten, festivals, tentoonstellingen en ga zo maar door zijn geannuleerd. Dat is voor de hele sector een zware klap.

Slide Bewaar je ticket, geniet later... Ieder theater, podium, festival, organisator, monument, museum of concertzaal hanteert hetzelfde beleid met betrekking tot restitutie. Kan een evenement niet worden verplaatst naar een nieuwe datum. Of kun je niet op de alternatieve datum, dan krijg je de mogelijkheid het aankoopbedrag van de ticket(s), incl. servicekosten te krijgen in de vorm van een voucher die geldig blijft bij de organisatie waar je je ticket hebt gekocht. Daarnaast blijft er uiteraard de mogelijkheid je geld terug te vragen of je ticket(s) te doneren.

Slide Waarom de ticketregeling?
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de culturele- en sportbranche dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de economische impact die ontstaan door de maatregelen omtrent het coronavirus in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector. Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar.

Hoe werkt de ticketregeling?
Als een evenement, bijvoorbeeld een voorstelling, wedstrijd of concert is afgelast, krijg je je geld - inclusief service en/of reserveringskosten - terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. Als het evenement, is verzet, blijven de kaarten gewoon geldig. Kan je niet op de vervangende datum dan kan je een voucher aanvragen.

Hoe lang is mijn voucher geldig?
Tickets voor evenementen die moeten worden verplaatst als gevolg van het coronavirus blijven geldig voor het verplaatste evenement, mits die verplaatsing plaatsvindt binnen een termijn van 13 maanden na het oorspronkelijke evenement. Als je uiteindelijk je voucher niet hebt gebruikt en de termijn is verlopen, krijg je je geld terug.

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?
Als consument heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort is afhankelijk van of het een geannuleerd of een verplaatst evenement betreft. Indien het evenement verplaatst is, kan je geld teruggestort worden. Indien het evenement geannuleerd is, is deze termijn tot 3 maanden na de datum waarop het evenement zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen dat doet. Vandaar dat ook de overheid deze regeling steunt.

Kan ik een donatie doen?
Graag zelfs! Per organisatie verschilt het hoe dat georganiseerd is. Sommige hebben een eigen fonds opgericht, andere verwijzen je direct naar de donatiemogelijkheden bij de makers. Kijk daarvoor weer op de website van de betreffende organisatie.

Doet mijn evenement, organisator, theater of festival mee?
In principe kunnen alle Nederlandse theaters, concertzalen, organisatoren, poppodia, monumenten, musea en festivals van deze regeling gebruik maken.